Vianoce a nákupy
Viacerí z nás trávia v obchodoch pred Vianocami hodiny. Naša peňaženka je po tomto období roka v tiesni, prázdna a smutná. Vieme, že vybrať ten správny darček nie je ľahké. Ako sa nedať oklamať nákupnými centrami a ešte aj ušetriť pár eur?
Radi by sme pripomenuli, že dar nemusí byť nutne drahý a hodnotný z materiálneho hľadiska. Svojim blízkym môžete darovať svoj čas, to najcennejšie čo máte. Rovnako ho môžete vyrobiť či už vlastnoručne alebo poprosiť známeho, ktorý je možno zručnejší alebo má techniku, ktorú vy nie. Táto varianta darčekov je dokonca ekofriendly a zerowaste, čiže zapadá do dnešnej doby.
V prvom rade majte plán. Nestačí ho mať len v hlave, svoje myšlienky preneste na papier. Mne sa najviac osvedčil menný zoznam priateľov, ktorých chcem obdarovať. Vedľa každého som napísala ideálny darček a napokon reálnu sumu darčeka, ktorý som kúpila. Nesnažte sa dodržať určitý budget. Výskumy dokázali, že ľudia potom majú tendenciu minúť viac, aby svoj limit minuli. Miesto toho odporúčame usilovať sa o čo najnižšiu sumu minutých peňazí.
Druhým tipom je nakupovať v predstihu. Áno, áno, ohraná rada. Faktom však zostáva, že ceny toho istého výrobku bývajú počas roku markantne lacnejšie. V obchodoch je tiež menej ľudí čo znamená, že je menej pravdepodobné, že sa dáte strhnúť davom. Poznáte to: „Táto hračka musí byť dobrá, zostala tu posledná!“ alebo „Tento výrobok sa zdá byť kvalitnejší ako iné, regál je už skoro prázdny.“ Tieto domienky sú však len domienky a nemusia zodpovedať realite. Inou taktikou môže byť nakupovanie na internete, no tu sa tiež nedajte zlákať „časovo obmedzenými ponukami“ a „supervýhodnými cenami len dnes a iba pre vás“. Tovary na internete bývajú lacnejšie (hlavne ak si vyberiete osobný odber) a tak sa vyplatia viac ako tie z kamenného obchodu. Musíme však spomenúť aj zápory – tovar si nemôžete vyskúšať, chytiť do ruky, cítiť materiál a jeho kvalitu môžete posúdiť len z fotografie. Tip od nás: pozorne čítajte zmluvné podmienky, hlavne časť o reklamácií a vrátení/vymenení tovaru.